torsdag 29 januari 2009

Har visor något värde?

Staffan Malmgren skrev nyligen om Spotify, avtalsfrihet och kreativt skapande, bl.a. om det inte är bättre att ge uppmärksamhet till upphovsmakare som vill dela med sig av sina verk (som på Jamendo), än dom som avtalat med skivbolag som använder den värsta sortens missbruk av upphovsrättsmonopolen.

Jag tänker i viss mån så vad gäller ny musik, att det är i sig ett plus i hur hög grad folk själva sprider sin musik när jag väljer vad jag ska lyssna på, men en så stor del av det jag lyssnar på är gjort av folk som är döda nu. Då drabbas jag av hur andra hanterar deras upphovsrätt, oavsett vad de själva hade sagt idag.

Jan Myrdal skrev i höstas om hur dagens långa upphovsrätt är »kulturdestruktiv« och att han begärt hjälp av Författarförbundet att formulera ett testamente enligt vilket allt han publicerat blir helt fritt vid hans död. Jag väntar mig att fler författare, kompositörer med flera så småningom kommer att välja en liknande väg, men om det finns några föregångare till Myrdal i detta, så inte är det många.

Men självklart har tidigare författare, låtskrivare med flera inte kunnat ta hänsyn till dagens tekniska och upphovsrättsliga situation. Inte kan man väl dra dessa över samma kam som dom som använder dagens värsta upphovsrätts-olater?

Cornelis Vreeswijk är t.ex. född tio år senare än Myrdal, men dog redan 1987, innan de senare utökningarna av upphovsrätten. Hade han velat ha detta utökade skydd fram till år 2057? I »Preliminärt utkast till evt. funderingar kring mitt framtida testamente« skrev han så här:
Har visor något värde? Nu när man är död?
Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
Nu ger jag dom till alla och envar.
Och jag menar att: visor tillhör alleman.
Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
Och ingen vet vem visan skrivit har.
Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar.

5 kommentarer:

Staffan Malmgren sa...

Undrar om man kan fildela Cornelis och hänvisa till den texten som licens för tillgängliggörandet? Och gäller den i så fall endast kompositionerna eller även ljudinspelningarna?

Per Starbäck sa...

Det tänkte jag att du skulle kunna svara på!

(Och så undrar jag hur det gick med Myrdals förfrågan. Jag är tveksam till om Författarförbundet var rätt instans att rikta detta till.)

Olof Henriët sa...

Jag skulle nog tolka hans visa som att alla får sjunga och sprida texterna, men angående originalinspelningarna står nog gällande (läs: korkade) lagstiftning. Med tanke på Cornelis politiska åsikter kan jag tänka mig att det skulle vara viktigare för honom i vilket syfte låtarna används, fast det är såklart bara mina spekulationer.

Olof Siverbo sa...

"Per Starbäck’s power is doubled if Jan Myrdal is in play."

Vega sa...

http://recisoldies.blogspot.com/