onsdag 23 december 2009

God jul 1909!



Som de två senaste åren plockar jag bland bilder från hundra år gamla jultidningar så här års.

Omslaget till Barnens julrosor 1909 ovan är av Elsa Beskow, förstås. Tidningen är redigerad av en dansk med ett namn som gjort för denna syssla, nämligen Walter Christmas. (På den länkade sidan på bibliografi.dk står för säkerhets skull »rigtigt navn« ifall man skulle tvivla på det.)

I tidningen finns både svenska och danska tecknare. Bland de senare t.ex. Alfred Schmidt som gjort denna skojiga »Vid jultiden i snögubbarnas land«.

Härnäst över till jultidningen Tummeliten 1909 som har denna charmiga välkomponerade baksida »Från julmarknaden« av Elin Westman.


Och så en bild av Lisa Berggren från Julklockan 1909: »Ska' vi byta näsor?« (Vem är hon? Hon finns med har några titlar i Libris med några titlar, men där finns inte ens födelseår.)


Som avslutning tar jag »Kring aftonlampan efter julfirandet« av Anders Forsberg från Midvinter 1909. Enligt Wikipedia-artikeln om honom finns i hela hans produktion endast en glad bild. ( hemskt ser det väl inte ut här, men fem år efter denna bild tog han livet av sig.)

(När jag plockade bland dessa tidningar noterade jag att jag inte har några jultidningar från 1910, så jag vet inte hur jag ska göra om ett år. För säkerhets skull tog jag extra många bilder detta år.)

2 kommentarer:

Olof H sa...

Nå, nu är det ju ganska lång tid kvar till julen 2010 så du kanske hinner hitta en 1910 under året. Njuter av varenda inlägg du skriver, så det vore trist om en så fin tradition som denna skulle falla av på grund av (något så otroligt som) att du fattas en tidning.

Per Starbäck sa...

Tackar! Ja, det får väl ordna sig på nåt sätt. Kanske får lov att besöka Carolina.