torsdag 3 december 2009

Politometern

Det finns en ny tjänst »Politometern« som mäter hur ofta svenska bloggar med olika partitillhöriget nämner olika ord. Den har jag roat mig med en del nu. De åtta partier som är med i deras statistik är de som finns i riksdagen eller i EU-parlamentet: v, s, mp, c, fp, m, kd, pp.

Ofta är det inte särskilt överraskande resultat, men ibland tycker jag att blir det intressant. Nu har jag sökt på en massa saker, både politiska och annat. Här är några av dessa sorterat efter vilket parti som bloggat mest om detta. Alla är sådana med minst 50 träffar totalt och där ettan sticker ut någorlunda påtagligt.

Vänsterpartiet
bibeln, frukt, poesi, tortyr, vetenskap
Socialdemokraterna
jämlikhet, medelklass, skatt, Expressen, Sverigedemokraterna
Miljöpartiet
Gudrun Schyman, kärlek, Malmö, mat, ungdom
Centerpartiet
företag, Norrland, P4, sossarna, tvång
Folkpartiet
Hitler, invandrare, statistik, straff, Sveriges radio
Moderaterna
IKEA, landstinget, mobbning, Ryssland, TV
Kristdemokraterna
asyl, barnbarn, kaffe, trygghet, vädret
Piratpartiet
1984, böter, Frankrike, Junilistan, terrorism

Analys av det, tack!

1 kommentar:

Zettermark sa...

Haha, jag älskar att moderaterna skriver om IKEA.