tisdag 24 mars 2009

The return of björntråd


Det vanligaste sökordet med vilket man hittar till denna avkrok till blogg är »björntråd«! Det är inte något av mina större intressen, men jag har skrivit om det en gång, och det räcker visst för att komma bland toppträffarna på Google i detta lilla ämne. Där undrade jag bland annat när björntråden gjorde sitt intåg i Sverige och övriga Skandinavien, och om det verkligen stämde att den var engelsktillverkad som det hävdades nånstans. Det verkade så konstigt med tanke på att jag inte kunde hitta något omnämnande på engelska av någon björntråd. (Att jag överhuvudtaget började titta på detta var för att björntråd nämns i Emil i Lönneberga, och jag undrade om det kunna hjälpa till att att datera Emil i Lönneberga.)

Jag har sett det som min plikt att luska mer i detta för att informera dom som söker på »björntråd«, så detta är för er. Ni andra kan tänka på nåt annat under tiden.

Det verkar nästan ha varit England i alla fall, nämligen Skottland! Förra året fick Wikipedia-artikeln i ämnet en bild (återgiven ovan), så att jag utan att behöva lämna datorn och söka upp riktiga trådar kan se att det var J. & P. Coats som tillverkade tråden, och de hade sitt huvudkontor i Paisley i Skottland. Paisley blev ett trådtillverkningscentrum under 1800-talet, framförallt med familjerna Coats och Clarks med varsin trådmakarfirma som oftast var rivaler, men ibland allierade, och även om ingen tråd har tillverkats i Paisley på flera decennier så märks dessa inflytelserika familjer fortfarande i staden genom byggnader som the George A. Clark Town Hall, the Coats Observatory och Thomas Coats Memorial Church.

Men björntråden känner man inte till i Storbritannien. Nu har jag kommunicerat med Coats av idag och fått veta att de bara säljer björntråden i Sverige, Danmark, Norge och Finland!

Så det verkar som om björntråden av någon anledning råkade bli populär i just dessa länder för kanske runt hundra år sen (som minnesgoda läsare minns är det tidigaste jag hittat Bjørne-traad i förarbeten till Ordbog over det Danske Sprog från 1918). På grund av det inarbetade varumärket var det värt att behålla den tråden här, som en historisk kvarleva med en ålderdomlig design, trots att den för länge sedan utgått ur deras ordinarie sortiment.

Förmodligen är det inte konstigare än så, även om jag fortfarande undrar hur gammal tråden egentligen är och skulle vilja se något tecken på att den funnits även utanför Norden i början. Annars har jag en vild och troligen felaktig spekulation som skulle kunna förklara att den aldrig fanns i Storbritannien.

För att slippa importtullar utökade J. P. Coats till att även ha utländsk tillverkning. (I litteratur om multinationella företag har jag sett det nämnas som »the pioneer manufacturing multinational».) Detta skedde först i USA och från 1889 även i Ryssland, där de gick in i »a joint venture to manufacture thread in Russia«. Tänk om den ryska avdelningen började producera en särskilt stark tråd eller om den redan fanns i partners sortiment. Kanske med en björn på, som ju är en rysk symbol. Då såldes naturligtvis denna tråd framförallt i Ryssland och angränsande länder. Än idag är björntråden särskilt populär i Finland som var en del av ryska imperiet! Häpp!

Coats ryska avdelning exproprierades 1919, men eftersom björntråd var ett sånt inarbetat varumärke här så fick man väl lov att börja producera den på annat håll för denna marknad.

2 kommentarer:

Olof Siverbo sa...

Bjørne-traad?! Høff høff!

Per Starbäck sa...

Aha, Illuminati är inblandade! Ja, det förklarar mycket.